Σάββατο 17 Νοε 2018 5:32      

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ένα σπουδαίο λαογραφικό μουσείο δημιούργημα του συμπολίτη μας Ν. Παπαγεωργίου παραμένει επί χρόνια στα αζήτητα...

Η έκθεση Biennale  στα Γιάννενα, με τη φροντίδα του εκεί Πανεπιστημίου, που εγκαινιάζεται αυτές τις μέρες στην Ηπειρωτική Πρωτεύουσα, και η προβολή της από την ΕΡΤ3, έκθεση από την οποία η πόλη προσδοκά πολλά οφέλη και μόνιμη μουσειακή λειτουργία της, αφορά τη λαϊκή κουλτούρα της Ηπείρου, με γεωργοκτηνοτροφικά εκθέματα, κυρίως χρήσιμα εργαλεία που βοηθούσαν τους κατοίκους στην καλλιέργεια της γης, τις γεωργοκτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και τις λαϊκές καλλιτεχνικές ανησυχίες και αποτυπώσεις των απλών και ανώνυμων ανθρώπων που την κατοικούσαν. Το ενδιαφέρον των Ηπειρωτών για την εν λόγω έκθεση είναι πέρα για πέρα θεμιτό και έκδηλο. 

ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΑΝΑΛΟΓΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Αυτό το γεγονός των Ιωαννίνων, με την ανάλογη ανάδειξή του από τα Μ.Μ.Ε. και την Πανεπιστημιακή Κοινότητα, μας δίδει την αφορμή να αναφερθούμε σε ένα ΕΤΟΙΜΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ στον  Κάτω Αγιάννη Πιερίας, λίγα χιλιόμετρα έξω από την Κατερίνη, που με την άοκνη και επί πολλά έτη προσπάθεια του ρέκτη συλλέκτη και αφιερωμένου στη λαϊκή κουλτούρα φίλου Νίκου Παπαγεωργίου ξαφνιάζει κάθε επισκέπτη ( από τους ελάχιστους που το έχουν επισκεφτεί ή έχουν εκδηλώσει το κάποιο τους ενδιαφέρον, είτε αυτοί είναι συγχωριανοί, ή καθ’ ύλην αρμόδιοι από τους τοπικούς παράγοντες για την ανάδειξη του λαϊκού πολιτισμού μας. 

ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΩΝ ΑΙΘΟΥΣΩΝ 

Το λαογραφικό Μουσείο εκθέτει κυριολεκτικά χιλιάδες αντικείμενα και εργαλεία της γεωργοκτηνοτροφικής ζωής των ξωμάχων, αλλά και κάθε άλλης δραστηριότητας των ανθρώπων της υπαίθρου, από άροτρα, αξίνες, δικέλλες, κουδούνια, σαμάρια, γίγυλες, πριόνια, αργαλειό, κάπες, νταλαγάνια, κιλίμια, σκαπτικά μηχανήματα, τα πρώτα τρακτέρ, ολόκληρους κυλινδρόμυλους, πατόζες, θεριζοαλονιστικές μηχανές, μυλόπετρες, κάρα με ατόφιους ξύλινους τροχούς και άξονες, από την εποχή της τουρκοκρατίας. 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Μια ξέχωρη ιδιαιτερότητα του χώρου είναι ότι μια αίθουσα περιλαμβάνει  δεκάδες τύπων φωτογραφικών μηχανών από την αρχή του 20ουαιώνα και συνάμα έκθεση φωτογραφιών πολλών γερόντων της δεκαετίας του 1930 και εξής, στιγμές από πολλές παραδοσιακές εκδηλώσεις και γάμους και χορούς και συνάμα την πρώτη κινηματογραφική μηχανή του κινηματοθέατρου  «Ευκαρπίδη». Το πλήθος των φωτογραφιών διασώζει τόσο την ενδυματολογία της εποχής όσο και πολλά στοιχεία από τη θρησκευτική και κοινωνική ζωή της περιοχής μας. 

ΚΑΙ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

Αξιόλογο είναι και το πολεμικό υλικό που εκτίθεται σε ιδιαίτερο χώρο με πολλά είδη όπλων (ντουφέκια, πιστόλια γκράδες, ξίφη, ξιφίδια, ξιφολόγχες, άδειες  χειροβομβίδες, γιαταγάνια, μαχαίρια κ.λ.π.) κράνη και είδη στρατιωτικών και πολεμικών στολών από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Μια πελώρια άγκυρα ύψους πάνω από δύο μέτρα, σφυρήλατη δηλώνει και τις επιδόσεις της περιοχής μας στη θάλασσα… 

ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ 

Εντύπωση προκαλούν τα προϊστορικά ευρήματα, όπως απολιθωμένα δέντρα, απολιθωμένα ψάρια, κοχύλια κ.λ.π., τόσο από τη γειτονική προς τον Αγιάννη περιοχή, όσο και από την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας ( Χράνη, Μακρύγιαλος, Καστοριά, Έδεσσα κ.λ.π.), που πλαταίνουν τους ορίζοντες μας για τη ζωή στον τόπο μας και τις αφετηρίες της. 

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ;
 Ενας τέτοιος θησαυρός, συγκεντρωμένος επί χρόνια με μεράκι έως πάθος, με κόπο και με χρήμα, μένει αναξιοποίητος για το τόπο μας, που ουσιαστικά δεν διαθέτει τέτοιο έτοιμο μουσείο. Ο Νίκος Παπαγεωργίου επιτελεί αυτό το έργο από αγάπη για το λαϊκό πολιτισμό, που διέβλεπε ότι με τη ραγδαία εισβολή της τεχνολογίας «πνέει τα λοίσθια».

Αναλογιζόταν, όπως μας έλεγε, ότι σε λίγο καιρό – αν αυτό δεν έχει ήδη γίνει – τα ελληνόπουλα  όχι μόνο δεν θα έχουν οπτική εικόνα των αντικειμένων, αλλά θα έχουν άγνωστες  λέξεις της γεωργοκτηνοτροφικής ζωής ( αξίνα, δικέλλι, πατόζα, άροτρο, νταλαγάνι κ.λ.π.). Κι όταν στενεύει η γλώσσα, χάνεται ένας ολόκληρος πολιτισμός.  Κι είναι ο πολιτισμός νίκη του ανθρώπου – του κάθε ανθρώπου κι όχι μόνο των επώνυμων – πάνω στη φύση και στον εαυτό του. 

Οσοι αισθάνονται αρμόδιοι να αξιοποιήσουν και να αναδείξουν παμπιερικά, παμμακεδονικά και πανελλήνια αυτό το λαογραφικό κόσμημα, ας ανασκουμπωθούν, είτε δημόσιοι άνδρες, είτε ιδιώτες που δραστηριοποιούνται στον τομέα ένταξης τέτοιων έργων σε ευρωπαϊκά προγράμματα. 

Ο ρέκτης Ν. Παπαγεωργίου είναι πετυχημένος και χορτάτος επιχειρηματίας. Δεν αποσκοπεί σε καμία περίπτωση σε κανένα οικονομικό όφελος. Απλώς ζητά να μυηθεί η νέα γενιά στον λαϊκό μας  πολιτισμό,  καθώς, έχει γίνει ένα με την οθόνη του κινητού και της τηλεόρασης. Η πιο απλή και άμεσα αποτελεσματική ενέργεια είναι ο προγραμματισμός επισκέψεων από τα σχολεία του Νομού μας. Και η πιο γενναία κίνηση είναι να γίνει άμεση επικοινωνία με τη Μπιενάλε των Ιωαννίνων. Μπορούν να προκύψουν πολλά οφέλη από μια τέτοια κίνηση. Ακόμα και οργανωμένη επίσκεψη από το Δήμο ή την Αντιπεριφέρεια ή τους φορείς που συχνά – πυκνά εκδράμουν ανά την Ευρώπη για προώθηση του ελληνικού πολιτισμού και την προσέλκυση επισκεπτών στη χώρα μας. 

Γ. Ράπτης 

Μουσείο Κάτω Αγιάννη Πιερίας

Ακολουθήστε το "Ο.Β." στο twitter και κάντε like στην σελίδα μας στο facebook και μάθετε πρώτοι όλα όσα συμβαίνουν!

Scroll to Top