ΑΛΛΑ ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΠΛΗΓΕΙ Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΑΦΕΙΣ ΚΛΑΔΟΙ
ΑΛΛΑ ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΠΛΗΓΕΙ Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΑΦΕΙΣ ΚΛΑΔΟΙ
Αν και είμαστε ακόμη μέσα στο δάσος και η διαφυγή ενέχει ανατροπές, καλό είναι να βλέπουμε την επόμενη μέρα, μετά το τέλος και αυτής της κρίσης, που είναι παγκόσμια και με επιπτώσεις δυστυχώς σε όλες τις οικονομίες και τις ισχυρές. Αυτές που είναι οι κύριοι πελάτες μας τη θερινή περίοδο. Το βαρύ μας πυροβολικό, δηλαδή ο τουρισμός θα έχει βαριές επιπτώσεις.
Ευχή όλων είναι να υπάρξει γρήγορη αναδιάταξη της κρίσης, οι επιπτώσεις να είναι όσο το δυνατόν λιγότερες και οι έλληνες επιχειρηματίες του τουρισμού να υποστούν τη μικρότερη ζημία.
Η πολιτεία να λάβει όλα τα μέτρα για τον περιορισμό των επιπτώσεων για να σωθούν και οι επιχειρηματίες και οι θέσεις εργασίας που είναι πολλές και στο νομό μας.
Ζητήσαμε από την πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας και
μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων μια πρώτη εκτίμηση της κατάστασης. Η κυρία Ευαγγελία Ξυπτερά δεν μασάει τα λόγια της, δεν ωραιοποιεί τις καταστάσεις. Στέκει με σκεπτικισμό στην πραγματικότητα, η οποία μπορεί να αλλάξει σε μια μέρα. Οι αστάθμητοι παράγοντες πολλοί και δεν εξαρτώνται μόνο από εμάς. Όταν με το καλό βγούμε από το πρόβλημα και ελπίζουμε να είναι σύντομα, θα μιλήσουμε με την κυρία πρόεδρο με περισσότερα στοιχεία και τότε θα γίνει η σωστή αποτίμηση αυτής της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Κυρία Ξυπτερά αν γλυτώσουμε από τον κορονοϊό, δεν θα αποφύγουμε τις οικονομικές συνέπειες που για την περιοχή μας είναι τεράστιες. Σε τι ποσό τις υπολογίζετε;
Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης που βιώνουμε, επισημαίνω πως ότι λέμε πιθανόν να καθίσταται ανεπίκαιρο από τις εξελίξεις. Η κρίση αυτή θα περάσει αν ακολουθήσουμε τις οδηγίες του υπουργείου Υγείας και Πολιτικής Προστασίας . Η οικονομική κρίση όμως είναι τεράστια, βαθαίνει, γίνεται ντόμινο , θα συμπαρασύρονται όλο και περισσότεροι κλάδοι της οικονομίας και σίγουρα θα επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα. Είναι αδύνατον να κάνει κανείς σήμερα έγκυρη πρόβλεψη.
Τα μέτρα για την ενίσχυση σε ποιο ποσοστό θα καλύψουν το χαμένο τζίρο;
Τα μέτρα που έχουν ληφθεί αυτή την στιγμή για μεγάλο μέρος επιχειρήσεων και όχι μόνο των τουριστικών, αφορούν κυρίως αναστολές τρεχουσών πληρωμών με παράταση των προθεσμιών, μικρή ενίσχυση επιχειρήσεων φυσικών προσώπων και πρόσκαιρη στήριξη ανέργων και εργαζομένων και είναι προσαρμοσμένα στο καλύτερο σκεπτικό ότι δηλαδή το δεύτερο εξάμηνο θα αρχίσει η τουριστική κίνηση και θα κινηθεί η οικονομία. Υποχρεώσεις όμως πληρωμών (δάνεια ρυθμίσεις επιταγές κλπ.) υπάρχουν για όλους τους μήνες. Η αναστολή των τρεχουσών πληρωμών μεταθέτει το πρόβλημα και κάνει πιο δύσκολους τους επόμενους. Με απλά λόγια που θα βρούμε χρήματα για να πληρώσουμε στους επόμενους μήνες? Σε καιρούς δραματικής πτώσης των εισοδημάτων απαιτείται άμεση στήριξη της ρευστότητας για την προστασία της απασχόλησης. Τα μέτρα κινούνται σε λογική κατεύθυνση αλλά σε καμία περίπτωση δεν καλύπτουν χαμένο τζίρο.
Θεωρείτε ότι ακόμα κι αν ομαλοποιηθεί η κατάσταση μετά τον Ιούνιο μπορεί να ανακάμψει ο κλάδος και η περιοχή μας που πολλά στηρίζει στην τουριστική της βιομηχανία;
Η ακριβής διάρκεια της πανδημίας του COVID-19 δεν είναι γνωστή. Προβλέπεται να λήξει εντός του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους. Ακόμη και αν λήξει στην Ελλάδα δεν ξέρουμε πως θα εξελιχθεί στις χώρες από όπου περιμένουμε επισκέπτες και ποια σύνορα θα είναι ανοικτά ή όχι. Η οικονομική κατάσταση των πολιτών στην Ευρώπη γίνεται δύσκολη με την απώλεια θέσεων εργασίας και την μείωση των εισοδημάτων τους. Ο κόσμος φοβάται για την ασφάλεια και την υγεία του και δεν έχει την ψυχολογία να ταξιδέψει. Αυτή τη στιγμή τα δίκτυα διάθεσης τουριστικών προϊόντων έχουν αποσυντεθεί. Οι tour operators και τα τουριστικά γραφεία βρίσκονται σε δυσμενή κατάσταση και έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, οι αεροπορικές εταιρίες έχουν μειώσει ή ακυρώσει το πρόγραμμα τους. Η ανάκαμψη είναι αδύνατη όχι μόνο για τη φετινή χρονιά αλλά και με το καλύτερο σενάριο τουλάχιστον και για την επόμενη.
Είναι ένας παγκόσμιος πόλεμος με έναν αόρατο εχθρό. Θα μας φέρει στο σημείο μηδέν;
Έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως ένας παγκόσμιος πόλεμος. Αλλά ακόμη και αν υπάρχουν τα κτίρια των ξενοδοχείων και ευτυχώς και το ανθρώπινο δυναμικό η τεράστια ύφεση είναι αναπόφευκτη.
Τα τουριστικά γραφεία αλλάζουν, ακυρώνουν ή μειώνουν το είδος των συνεργασιών τους με τα ξενοδοχεία. Πολλά από αυτά δεν έχουν πληρώσει τις προγραμματισμένες προκαταβολές ακόμη και αυτές που ήταν πριν την έναρξη της κρίσης του COVID-19 και αρκετά δεν έχουν εξοφλήσει τις κρατήσεις της προηγούμενης χρονιάς αν και αυτό δεν οφείλεται μόνο στην παρούσα κρίση.
Η ζήτηση είναι μηδενική τόσο από μεμονωμένους όσο και από τα τουριστικά γραφεία. Οι ακυρώσεις είναι πολλές για τον Μάιο και τον Ιούνιο και δυστυχώς έχουν αρχίσει και για τους επόμενους μήνες.
Η λειτουργία των περισσότερων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων εδώ και χρόνια βασίζεται στις προπληρωμές των προκρατήσεων ( early booking ) με τις οποίες εξοφλούνται ρυθμίσεις σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες, οι αναγκαίες συντηρήσεις, οι ανακαινίσεις και τυχόν υποχρεώσεις προηγούμενης χρονιάς. Οποιαδήποτε αναταραχή στη ροή των χρημάτων τις φέρνει σε σημείο μηδέν. Άλλωστε οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έχουν μεγάλες φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές, δανειακές υποχρεώσεις, μεγάλο κόστος λειτουργίας και μικρά ως ελάχιστα κέρδη.
Μετά τη καταιγίδα έρχεται η νηνεμία, πόσο θα έχουν όμως αλλάξει οι συνθήκες, εξειδικεύοντας τις στον οικονομικό τομέα; Η επόμενη μέρα, πως θα βρει τον τουρισμό στην Πιερία, και μήπως υπάρχει η περίπτωση η επανεκκίνηση από το μηδέν να δημιουργήσει ευκαιρίες;
Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη για τον τουρισμό όλης της Ελλάδας και επομένως και της Πιερίας. Οι επιχειρήσεις πρέπει πρώτα απ’ όλα να στηριχθούν οικονομικά με κρατική στήριξη με τη βοήθεια της Ε.Ε. και των ελληνικών τραπεζών (άτοκα δάνεια με περίοδο χάριτος, αναστολή πληρωμής επιταγών ) ώστε να μπορέσουν να κρατηθούν και να ανασυνταχθούν. Απαιτείται να παρθούν μεγάλες και μόνιμες αποφάσεις με γνώμονα την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού μας, όπως μία μεγάλη μείωση του ΦΠΑ των μεταφορών και της διαμονής που είναι πολύ υψηλότερος από αυτόν των ανταγωνιστριών προορισμών παράλληλα με μείωση των φορολογικών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων.
Τα πλεονεκτήματα της περιοχής ως τουριστικού προορισμού είναι πολλά αλλά οι ευκαιρίες θα βρεθούν μόνο αν υπάρχουν επιχειρήσεις και άνθρωποι για να τις βρουν και να τις αξιοποιήσουν.
Το μέτρο της λειτουργίας ενός μόνο ξενοδοχείου ανά πρωτεύουσα περιφερειακής ενότητας πως αντιμετωπίζεται και τι προβλήματα δημιουργεί;
Η απόφαση για την αναστολή των ξενοδοχείων δωδεκάμηνης λειτουργίας έγινε με γνώμονα την προστασία των εργαζομένων και την αποφυγή μεγαλύτερης εξάπλωσης του ιού. Όριζε ότι θα έπρεπε να μείνουν ανοικτά τρία ξενοδοχεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ένα στην πρωτεύουσα κάθε περιφερειακής ενότητας. Η λειτουργία τους είναι απαραίτητη για λόγους ασφαλείας, δεν δημιουργεί προβλήματα αντιθέτως εξυπηρετεί πάγιες αλλά και έκτακτες ανάγκες διαμονής.
Οι Ξενοδόχοι της Πιερίας είστε μια δυναμική ομάδα. Ποιες κινήσεις κάνατε με το πανελλήνιο όργανό σας και τι ως Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας;
Όπως γνωρίζετε είμαι εκλεγμένη στο Δ.Σ. της ΠΟΞ και ο Γεν. Γραμματέας της Ένωσης είναι στο Δ.Σ. του Ξ.Ε.Ε. Η επικοινωνία μας με τους φορείς μας, Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων ΠΟΞ, Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος ΞΕΕ, και Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ΣΕΤΕ ήταν και είναι πολύ στενή και συνεχής και όχι μόνο στην παρούσα κατάσταση. Οι φορείς μας επίσης σε κεντρικό επίπεδο έχουν στενή συνεργασία και τα αντανακλαστικά μας είναι εξαιρετικά. Τα ζητήματα των ξενοδόχων της Πιερίας και όχι μόνο, μεταφέρονται πάντα και επιδιώκονται οι λύσεις τους.
Από την αρχή αυτής της πρωτοφανούς κρίσης όλα τα μέλη του Δ.Σ. της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας είμαστε σε επικοινωνία με τους συναδέλφους μας. Αποτυπώσαμε τα προβλήματα μας – τα οποία είναι πολλά – που προωθήθηκαν μέσω των φορέων μας συνολικά στα αρμόδια υπουργεία. Ενημερώθηκαν με κάθε τρόπο οι βουλευτές της Πιερίας και οι Δήμαρχοι. Οι συνάδελφοι ενημερώνονται από εμάς καθημερινά με ότι καινούργιο ισχύει και δεχόμαστε από αυτούς προτάσεις για τα προβλήματα που ανακύπτουν. Είναι μία δυναμική, συνεχής και αποτελεσματική επικοινωνία και τους ευχαριστούμε για αυτό.
Παράλληλα απευθυνθήκαμε στην εταιρία marketing με την οποία συνεργαζόμαστε και μας καθοδηγεί στις κινήσεις προώθησης που πρέπει να γίνονται.
Ποιο μήνυμα θα στέλνατε τις δύσκολες αυτές στιγμές στα μέλη σας, αλλά και στα μέλη συναφών επαγγελμάτων, που προσβλέπουν σε εσάς;
Στις περιπτώσεις των κρίσεων αυτό που πάντοτε συνιστάται είναι η ψυχραιμία. Τα μέλη μας είναι έμπειροι επαγγελματίες και μπορούν να διαχειριστούν κρίσεις.
Το μήνυμα πρέπει να καταγράφει την πραγματικότητα. Αναγνωρίζοντας το πρόβλημα μπορεί και να το λύσεις. Τα πράγματα είναι δύσκολα και πρέπει όλοι επιχειρήσεις και εργαζόμενοι να συνειδητοποιήσουμε την πραγματικότητα.
Να προετοιμαστούμε για δύσκολες μέρες αλλά να κρατήσουμε την κοινωνική συνοχή μεταξύ όλων των επαγγελματικών ομάδων και να στηρίξουμε όσο είναι δυνατόν τους εργαζόμενους μας. Είμαστε στη ίδια κατάσταση με όλο τον κόσμο η οποία είναι πρωτόγνωρη και οφείλουμε να αναλάβουμε με σοβαρότητα όλοι τις ευθύνες μας.
Προσαρμοζόμαστε, αλλάζουμε, ωριμάζουμε, και ανασυντάσσουμε δυνάμεις.
Την επόμενη μέρα τίποτα δεν θα είναι ίδιο. Παρόλα αυτά η προσπάθεια όλων μας πρέπει να συνεχιστεί όσο επίπονη και αν είναι.